Att gå på arbetsintervju är både något spännande och något skrämmande. Det gäller att som arbetssökande visa upp sig från bästa sidan och att arbetsgivaren lyckas ställa de rätta frågorna. Vad man ska tänka på är att inte komplicera det hela.
Det finns mängder av tips som cirkulerar i hur man ska bete sig och vilka frågor man ska försöka att öva in. Dock kanske det inte behöver vara så svårt som man tror, både för en arbetssökande att få jobbet och för arbetsgivaren att finna rätt person. I en artikel från Veckans Affärer går det att läsa att man enkelt ska kunna hålla en intervju på bara sju minuter och sedan veta om personen är rätt för jobbet. Detta enligt Marla Malcolm Beck som driver det framgångsrika lyxföretaget Bluemercury. Vad det handlar om är att man ska ställa de rätta frågorna: “Vad är den största påverkan du haft på din senaste arbetsplats?”och”Vad vill du göra om fem eller tio år?” Efter dessa frågor är det dags att kolla på personens cv. Så, viktigt är att man lyfter sig själv – på rätt sätt.
Lita på dig själv
Det finns mycket att säga om en arbetsintervju, och i tidigare artikel här så har vi tagit upp lite om hur man ska bete sig under en arbetsintervju och att man inte ska gå ner sig då man står utan jobb – att man då ska se det som en styrka i att man har mycket att vinna och då man alltid kan låna pengar så gäller det att sätta upp en bra plan för sitt liv och hur man vill komma på rätt väg igen. Lycka till och glöm inte att tro på dig själv. För mer hjälp på traven finns Arbetsförmedlingen samt en bra artikel från Metro.se.