Nätverk och varumärke

För att hålla sig het på arbetsmarknaden i dag gäller det att bygga upp sitt eget varumärke och skaffa värdefulla kontakter. Det råder nämligen en stor konkurrens i de flesta branscher just nu och det gäller att sticka ut.

970813-unemployed-woman

På Sveriges Radios hemsida kan man läsa om en kvinna som byggt sitt personliga varumärke för att stå sig i konkurrensen. Om man vill bli framgångsrik inom yrken som exempelvis konstnär, medieprofil eller bloggare gäller det nämligen att bygga sitt varumärke. Varför kvinnan i artikeln blivit så framgångsrik i sitt byggande av det personliga varumärket tror hon beror på att hon sticker ut ur mängden. Dessutom har hon hittat sin egen grej och är personlig. Allt hon gör är även ett uttryck som avspeglar hennes personlighet, vilket är oerhört viktigt när man bygger det personliga varumärket.

Skaffa kontakter

Tätt ihop med det personliga varumärket, måste det personliga nätverket vara. I Svenska Dagbladet skriver man att hälften av alla unga i arbetslivet ser att det personliga nätverket är den främsta kanalen när man söker jobb. Det personliga nätverket kan byggas upp på nätet men det kan också byggas genom att exempelvis trycka visitkort och dela ut dem på olika träffar och mässor i hopp om att knyta kontakter som kan vara värdefulla i framtiden.

Karriären i egna händer

Enligt en expert i Metro är både det personliga varumärket och det personliga nätverket två väldigt viktiga delar som måste vara på plats för att hänga med på arbetsmarknaden i dag. Karriären ligger mer i ens egna händer och då gäller det att bygga på sig själv och sina kontakter.

”Så sitt inte och vänta på att någon annan ska ge dig en knuff i karriären.”