Hitta jobben med LinkedIn

Har du ett konto på LinkedIn? Om inte, så är det kanske dags att du skaffar dig ett. Den sociala plattformen hat utvecklats till ett utmärkt sätt att söka jobb, och annonsera ut lediga tjänster, på.

LinkedIn grundades 2002, och sajten gick live på våren året därpå. Huvudkontoret har alltid legat i Mountain View, i hjärtat av Silicon Valley. Även Google har sitt huvudkontor på den orten.

Man skulle kunna kalla LinkedIn för ett socialt medium, och gruppera ihop företaget med Facebook, Instagram, Twitter m.fl. Till skillnad från dessa, och från många andra företag på nätet, tjänar dock inte LinkedIn lejonparten av sina pengar på att sälja annonsutrymme. Det går förvisso att annonsera på LinkedIn, men framför allt är det användardata som säljs vidare från företaget till rekryterare.

LinkedIn är nästan helt och hållet inriktat på arbetsliv och arbetsmarknad, och den som vill göra sig intressant för rekryterarna rekommenderas att ha en utförlig och uppdaterad profil på sajten. Detta av flera skäl.

För det första har LinkedIn en funktion som matchar användare med de annonser som läggs upp på sajten. Det gör att man som användare kan få rekommendationer om lediga jobb automatiskt. Eftersom det är algoritmer som gör matchningen kan det variera hur bra denna matchning blir, men för vissa branscher, som IT-branschen, fungerar den bra, om än långt ifrån perfekt.

För det andra blir det allt vanligare att annonser om lediga tjänster, även om de publiceras på arbetsgivarens egen sajt, har en inbyggd funktion som gör att man kan söka direkt med sin LinkedIn-profil. Då behöver man inte skriva ihop något CV för den aktuella tjänsten. Många tjänster går också att söka direkt på LinkedIn.

Ytterligare en anledning är att många intressanta artiklar delas, eller rent av publiceras, på LinkedIn. Genom att skapa kontakt med andra som arbetar i samma bransch får man tillgång till de texter som de delar, och dessa kan göra att man tar sig framåt i karriären.

Även om man inte söker tjänsten digitalt över huvud taget, utan skickar in ett hand- eller maskinskrivet CV med personligt brev, kan det vara bra att ha en profil på LinkedIn. Många rekryterare kollar upp de som söker en tjänst i sociala medier, och en LinkedIn-profil hamnar högt upp vid en googling. Tjänsten uppmanar användarna att lämna omdömen om varandra, och om varandras kompetenser. Detta gör det lättare att få en uppfattning om huruvida en sökande har de konsekvenser som krävs.

LinkedIn växer

LinkedIn har idag mer än 400 miljoner användare, varav två miljoner i Sverige och tre miljoner i de övriga nordiska länderna. Just nu förhandlar svenska Arbetsförmedlingen med företaget om att inleda ett samarbete.  Än så länge är det inte klart exakt vad samarbetet kommer att resultera i, men det kan t.ex. handla om ökad integration mellan LinkedIn och Platsbanken, så att den som skapar ett CV på Arbetsförmedlingens sajt också kan ladda upp det på LinkedIn. Över lag önskar man få till en bättre matchning mellan företagens behov och de arbetssökandes kompetenser.

Mer om samarbetet mellan LinkedIn och svenska myndigheter finns att läsa här.