Att söka jobb är för många något som känns obekvämt, framförallt då man blir kallad till intervju – men det finns enkla och smarta sätt man kan använda sig av för att riktigt tackla arbetsintervjun.
Låt säga att du blivit kontaktad av ett rekryteringsföretag för säljare och blir kallad till intervju. Allt känns bra tills att du sätter dig och går igenom vad du tänker svara på de klassiska frågorna som dyker upp i dessa sammanhang såsom att lista fram dina starka och svaga sidor eller ha ett kanonbra svar på frågan om vart du ser dig själv om fem år. Nu kommer paniken, ångesten och rädslan om att svara fel på dessa frågor. Men sanningen är att de mesta man tror om arbetsintervjuer faktiskt är rena myter och det är ganska många myter om arbetsintervjuer det handlar om. Men vissa är mer utbredda än andra. Till exempel skriver tidningen Chef om hur en av de absolut vanligaste myterna om arbetsintervjuer är att intervjuaren som ställer frågorna är väl förberedd har fått utbildning i hur man genomför en anställningsintervju. Det stämmer vanligtvis inte. Sanningen är att anställningsintervjuer ofta sker under stark tidspress och då finns inte tiden att alltid förbereda sig till hundra procent innan, kanske har personen som ska rekrytera dig inte bara hunnit ögna igenom ditt cv. Likaså behöver det inte betyda att personen bakom frågorna är utbildad, om det inte är en erfaren HR-chef eller headhunter vill säga. Så för att tackla en jobbintervju finns ett knep som alltid fungerar och det är att presentera sig på bästa möjliga vis efter sina erfarenheter, kompetenser och på så vis få rekryteraren att förstå varför du är bästa kandidaten för tjänsten – något som till exempel Metro skriver är att det faktiskt inte alltid är den mest kvalificerade för jobbet som får jobbet, det är också en myt. Den som får jobbet är den som paketerat och presenterat sig bäst på cv, brevet och i intervjun.