Reklambranschen är ytterst beroende av hur deras målgrupp tar emot annonserna, kampanjerna och klippen. Nya studier börjar omformulera mycket av de klassiska annonserandet. När något upprepas för många gånger blir det en kliché – den kan man antingen medvetet använda eller helt enkelt försöka att undvika. Marknadsför man sig själv som entreprenör, eller sitt företag, bör man ha sina känselspröt aktiva. Du vill inte framstå som en schablon.
Det finns alltid goda skäl för att ta hjälp av produktionsbolag när man ska marknadsföra något – antingen (som exemplifierat i den länkade artikeln) för att göra sitt CV mer dynamiskt och modernt, eller för att som företag gå ut med marknadsföring som sticker ut. Är du själv inte insatt i reklambranschen är det viktigt att du tar hjälp av experter. Du vill undvika att din målgrupp ska tycka du känns klyschig eller tjatig.
Företag kastar bort miljoner
Du har säkert själv stött på så kallad ”retargeted” reklam. Det är reklamen som syns i din feed, där saker du har sökt på kommer tillbaka. Har du till exempel funderat på att köpa en soffa från en sajt så kommer den soffan synas i din feed under i alla fall ett par veckor framåt. Annonsen känner inte av ifall du kanske till och med bestämde dig för att köpa soffan.
Enligt en studie gjord av Svenska Annonsörer kastas miljoner bort på retargeted reklam på prylar du kanske till och med har köpt. Studien kan du läsa här. Enligt studien är denna typ av reklam otroligt impopulär, och många intervjuade hävdar att de funderar på att installera olika reklamblockerare för att slippa retargeted reklam.
I Resumé har de intervjuat Svenska Annonsörer som gjort undersökningen, där VD:n kommenterar:
– Det här är allvarligt och skadligt på flera sätt. Kunden blir irriterad då den ser samma saker gång på gång, annonsören får inte önskad effekt och i det långa loppet kan det till och med ha en negativ påverkan på företags varumärken. Det här är något som vi som bransch måste ta till oss och agera på.