Något som alltid är bra för en jobbsökande att ta med sig när denne ska gå på en jobbmässa är ett visitkort, men detta behöver inte vara i form av ett fysiskt sådant – ännu smartare är det att välja ett digitalt visitkort att dela ut till potentiella arbetsgivare.
På jobbmässor och liknande brukar företagen dela ut olika typer av profilreklam i form av till exempel nyckelband och andra profilprodukter för att marknadsföra sig gentemot potentiella kunder och arbetssökande. Men hur ska företagen komma ihåg dig som jobbsökande när du väl fått deras reklampryl? Genom att ge dem ditt visitkort. Bra att tänka på dock är att ett fysiskt visitkort lätt tappas bort och att det snabbt kan bli utdaterat i händelse av att du byter telefonnummer och andra kontaktuppgifter. Därför kan det vara smart att investera i ett digitalt visitkort i stället för att trycka upp fysiska – det är både smidigt och helt gratis då allt du behöver är ett gmail-konto.
”En gång i tiden var visitkort ett måste för den som ofta träffade nya människor. Visitkortshållare och rolodex-kartotek var en självklarhet i affärslivet. I dag har de fått konkurrens av mer moderna lösningar. Att skicka över informationen digitalt är givetvis betydligt smidigare, framför allt om vi använder adressböcker som Google Kontakter.” läs mer och se guiden här.
Få potentiell arbetsgivare att minnas just dig
Det finns flera olika knep för en jobbsökande att göra så en potentiell arbetsgivare kommer ihåg en. Till exempel kan man just byta sitt visitkort mot en profilreklamsprodukt som företaget ger en, men det är såklart inte allt. Se till exempel till att även sticka ut från mängden av andra jobbsökande som drömföretaget kontaktas av genom att göra så de kommer ihåg dig – kanske är du extra trevlig, ställer frågor ingen annan ställt om företaget eller visar ett intresse som gör att de helt enkelt blir intresserade av dig vad du har att erbjuda.